Kroatia er et fantastisk område å seile i med sitt klare vann, vakre natur og gunstige priser. I tillegg er folk hjepsomme og vennlige.
4 voksne og 6 ungdommer krevde en stor båt og vi endte derfor opp med en 50 fots Bavaria. Selv om vi alle var godt båtvante var vi ikke så erfarne på seiling, så et par helgekurs i forkant frisket opp kunnskapen. I og med at kysten av Kroatia er et enkelt område å seile i for nybegynner, var vi ved godt mot.
Valg av båt
Båten tilfredsstilte absolutt alle våre forventningene. 5 lugarer, 3 bad, VHF-radio, GPS, kart-plotter og autopilot, blant mye annet.
Kapteinrollen ble fordelt ved at mennene ombord hadde ansvaret annen hver dag.
Det finnes en rekke utleiefirmaer og blant annet Sailo affiliatelink har mange bra båter. Det er mulig å leie med kaptein hvis man ikke er så seilevant.
Når marinaen i tillegg tok i mot handleliste å leverte mat og drikke på brygga, trengtes kun et supplement i supermarkedet før vi var vi klare til å kaste loss.
Med avgang fra Marina Kastela i Split hadde vi følgende rute:
Dag 1. Marina Kastela – Milna (Brač)
Dag 2. Brač – Hvar (Hvar)
Dag 3. Hvar – Korčula by (Korčula)
Dag 4. Korčula – Vela Luka (Korčula)
Dag 5. Korčula – Vis by (Vis) sykkel Komiza
Dag 6. Vis – Trogir
Dag 7. Trogir – Marina Kastela
Generelt kan man si at seiling i Kroatia er svært bra. Havnene er godt tilrettelagt, og man får god hjelp når man skal legge til. Det er tau på bryggene og det er stort sett rent og pent med greie fasiliteter, selv om dusjkøen var vel lang i noen av havnene.
Instruksjoner til mannskapet.
Se og lær.
Da er vi i gang.
Milna og Hvar
Vi startet opp om ettermiddagen og første delmål var å komme til Milna. Dette er ca. 3-4 timers seiling. Der ble det restaurantbesøk og litt byvandring. Første natt i båten gikk svært bra.
Videre gikk turen videre til Hvar by. Her ligger gjestehavnen på en øy utenfor byen og man tar skyssbåt inn. Hvar viser seg forøvrig å være en skikkelig party-by, så det var nok ikke dumt å ligge i gjestehavnen utenfor byen.
Korcula
Natt 3 ble tilbrakt rett forbi Korcula by. Vi fikk dessverre ikke plass i gjestehavnen i selve byen, og måtte legge til i en gjestehavn et par nautiske mil videre. Byen måtte derfor ses fra sjøsiden. Stedet vi la til var hyggelig nok, og underveis ble det lunsj-stopp og bading.
Korcula by sett fra sjøsiden.
Et par nautiske mil forbi Korcula fant vi en koselig liten fiskelandsby hvor det var plass til å fortøye. Her var det koselige restauranter og fine bademuligheter.
Vela Luka
Neste etappe gikk rundt til andre siden av øya, nærmere bestemt Vela Luka. Her kom vi også for sent inn, noe som medførte at vi måtte legge oss på svai over natten. Det var en fin by men litt tungvint å frakte 10 personer inn i en liten gummibåt for å spise og bese byen. Utover natten blåste det forøvrig opp og vi våknet av at vår båt slo inn i en annen båt. Etter hvert fikk vi nytt dreggfeste, men ingen av oss sov så mye mer den natten.
Vis
Etter en urolig natt satte vi kursen for øya Vis. Det er ca. 5-6 timers seiling fra Vela Luka til Milna som vi hadde valgt oss ut. Seilene fikk kjørt seg, og vi var oppe i 12 knop.
Nok en nydelig by hvor det også fantes en vingård. Denne ble det ikke tid til å besøke, men et par av mannskapet fikk en fin sykkeltur over til Komiza, som ligger på andre siden av øya.
Rolig overfart.
Vel fremme i Milna ble det litt avslapping i båten. Milna er en koselig småby med restauranter og mange små butikker.
Avslappende latmannsliv før en bedre middag.
Koselig små gater i Milna.
Komiza
Seiling tilbake til Trogir
Siste etappe gikk mot Trogir hvor vi skulle tilbringe siste kvelden. På veien ble det lunsj, soling og bading. Marinaen i Trogir er forøvrig verd et besøk. Fine restauranter, badebasseng, svært bra dusjanlegg m.m. Når det gjelder selve byen Trogir var den også svært hyggelig.
Oppsumert – seiling i Kroatia
Seilferie i Kroatia gav absolutt mersmak. Et tips kan være å beregne god tid til bunkring av drivstoff fordi det er få drivstoffanlegg, og ofte lange køer.
I motsetning til i Norge er det ikke slik at det alltid er plass til en båt til i havnene. Hvis man legger til for sent om ettermiddagen hender det at det er fullt. For å unngå å måtte legge seg på svai bør man derfor være tidlig nok inne.
Det var en viss spenning i hvordan det ville være å bakke båten inn til bryggene ved fortøyning, men med baupropel gikk det veldig greit.
Selve seiling gikk fint. Flere av de ombord hadde aldri seilt før, men etter litt opplæring og veiledning gikk det veldig bra.
Kroatia har forøvrig et fordelaktig prisnivå, det er hyggelige og gjestfri betjening. Det er flott å seile mellom øyene, og det er mange koselige byer å besøke.
Fakta – Seiling i KroatiaHvor? Type båt Krav til å leie i Kroatia Utleier Pris |
Vi valgte å tilbringe en uke i Split før seilferien. Trivelig sted hvor spesielt gamlebyen ble en favoritt.
Her kan du lese mer om noen av våre andre turer
- Trassibirske jernbane fra Moskva til Beijing
- Gjestehavner og uthavner i Risør
- På tur med Hurtigruten
- Hurtigruten – dag 2
- Risør – den hvite byen ved Skagerrak
- Overlevelsetur i Amazonas
- På toppen av Kilimanjaro
- Gorgona Hotel – budsjetthotell på Kreta som innfrir
Innlegget inneholder sponsede linker som gir Rundt Ekvator en del av fortjenesten dersom du leier båt fra annonsøren. Du betaler ikke noe mer for å leie båten.
0 Comments