PUS, FUN, HEL, FAR, KUL. Har du noen gang lurt på hvor disse rare IATA flyplasskoder kommer fra?

Hver flyplass har en unik kode på tre bokstaver. Koden identifiserer alle flyplassene i verden som har passasjertrafikk. Utsendelsen av kodene er bestemt ut ifra Resolution 767. Dette administreres av IATA-hovedkvarteret i Montréal, Canada.

code ZRH
Zürich lufthavn  (IATA: ZRH)

Koden bestemmes ved først å sikre at den er unik, og ikke brukes av andre enheter. Noen er oppkalt etter byen eller navnet på flyplassen. Når det f.eks. gjelder Dubai Lufthavn ville det være naturlig å ha kode DUB. Men denne var allerede opptatt av Dublin, så da ble det DBX.

GRU
São Paulo-Guarulhos internasjonale lufthavn (IATA:GRU)
Loungen var det ingen ting å utsette på.

For andre er ikke opprinnelsen helt åpenbar, og kan gi en god latter. Hva med en flytur fra FUN til HEL? Eller hvis du er i Malaysia kan du fly direkte mellom KUA og KUL.

code JRO
Taket manglet

Et utvalg IATA koder

Det viser seg at det er en rimelig forklaring på noen av disse rare kodene. Å vite hva hver enkelt kode står for er kanskje ikke så viktig. Likevel kan det være morsomt.

OSL – IATA

Oslo Lufthavn

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen men hedrer hovedstaden OSLo med flyplasskode OSL.

KUA – IATA

Sultan Haji Ahmad Shah Airport

Kuantan, Malaysia. Koden har fått navn etter byen KUAntan i Pahang-provinsen.

PUS – IATA

Gimhae International Airport

Busan, Sør-Korea. Koden på tre bokstaver kommer fra byens tidligere engelske stavemåte, PUSan.

FUN

Funafuti International Airport

Funafuti, Tuvalu. Lufthavnen ble bygget av den amerikanske marinen under andre verdenskrig. Den betjener hovedstaden FUNafuti med tre flyreiser per uke.

FUK 

Fukuoka Airport

Fukuoka, Japan. Flyplassen får koden på tre bokstaver fra byen FUKuoka

KLO 

Kalibo International Airport

Kalibo, Fillipinene. Lufthavnen har fått IATA koden etter byen KaLibO

MAO 

Aeroporto Internacional Brigadeiro Eduardo Gomes

Manaus, Brasil. Lufthavnen er oppkalt etter brasilianske Air Marshall Eduardo Gomes. IATA koden kommer fra en alternativ stavemåte av Manaus, MAOs.

RUN – IATA

Aéroport de la Réunion Roland Garros

Saint-Dennis, Frankrike. Flyplassen er oppkalt etter Roland Garros, en fransk pilot fra første verdenskrig. Den har fått flyplasskoden fra den franske øya RéUnioN.

HEL – IATA

Helsinki-Vantaan Lentoasme

Helsinki, Finland. Flyplassen ble bygget til sommer OL i 1952 og har fått flyplasskode etter HELsinki.

FAR

Hector International Airport

Fargon, USA. Flyplassen er oppkalt etter Martin Hector, en lokal forretningsmann som donerte landet som flyplassen ligger på. Flyplasskoden har fått kode etter byen FARgo.

KUL

Apangan Terbang Antarabangsa

Kualalumpur, Malaysia. KUala Lumpurs primære passasjerlufthavn.

DAM – 

Damascus Internationale Airport

Damaskus, Syria. Lufthavnen får flyplasskode fra hovedstaden DAMaskus.

Flyplasskoder. IATA code JRO
Kilimanjaro International Airport (IATA: JRO)

Historie

Flyplasskoder. IATA code FRA
Frankfurt am Main Airport (IATA: FRA)

IATA ble grunnlagt i Havana 19. april 1945. Det er det viktigste verktøyet for samarbeid mellom flyselskaper for å fremme trygge og sikre lufttjenester.

Flyplasskoder skal egentlig være unike. På tross av dette sies det at 323 av de 17576 kodene blir brukt av mer enn én flyplass.

Kilder: Wikipedia, flightradar24.com, IATA og flyplassene som er omtalt.

Flyplasskoder. FRA
På en first class tur fra Frankfurt til Detroit (IATA: FRA) fikk vi komme inn i cockpiten før avgang fra Frankfurt.
flyplasskode AQJ
King Hussein International Airport, Aqaba, Jordan (IATA: AQJ)

Les om noen av turene våre her (I

Likte du artikkelen? Del den gjerne ved hjelp av knappene nedenfor.


Rundt Ekvator

Om artikkelforfatteren Laila Moltzau: Jeg heter Laila og er etablerer av nettstedet Rundt Ekvator. Her kan du få tips om reiser fra fjernt og nær. Jeg har alltid vært glad i å reise og har besøkt nærmere 80 land alene eller sammen med familien. Jeg håper at jeg kan inspirere deg til reiser og opplevelser. Følg oss gjerne på facebook og instagram

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.