Vi starter reisen i Zurich og etter en lat morgen på Radisson Blu Hotel, vandrer vi mot terminalen. Innsjekking i Swiss First Class skranken var rask og effektiv. Etter å ha gått gjennom en forholdsvis kort priority-kø ved sikkerhetskontrollen, tok vi Skymetroen ut mot terminal E.
Med et par timer til avgang bestemmer vi oss for å prøve Swiss First Class lounge, som ligger i tredje etage ved gate E27.
Les mer om dette her: Test av Swiss First Class Lounge Zurich, terminal E
Bording nærmer seg. I motsetningen til Lufthansas tilbud i Frankfurt hvor man blir geleidet i bil til flyet, tilbys ikke det av Swiss. Vi gir oss derfor i vei mot gaten til fots.
Ombordstigning – Swiss First Class
Det er allerede bording når vi når gaten. Køen for prioritert omborstigning er lang. Vi følger broen ned mot flyet og tar av til venstre der det er skiltet til Swiss First Class.
Vel ombord blir vi tatt i mot av en hyggelig steward, og anvist til midtsetene 2D og 2G. Jakkene blir tatt hånd om og vi tilbys Champagne, nøtter, og en varm klut før push back.
Amenity kit, øretelefoner og tøfler ligger allerede på setene våre men stewarden kommer med menyer og tilbud om pysjamas. Vi blir også tilbydt en fri wifi-voucher, som vi takker ja til.
Swiss sin first class kabin har 8 seter og det er så og si fullt denne dagen. I forkant av kabinen ligger det to toaletter, noe større enn toalettene på business, men ikke mye. Av fasiliteter tilbyr Swiss håndklær, kremer, tannbørste og hårbørste.
Flyet Swiss bruker på denne ruten er av typen Airbus A330, og er forholdsvis nytt. Flytiden er estimert til kun 6 timer og 5 minutter, så her gjelder det å nyte hvert øyeblikk.
Flyturen – Swiss First Class
Matserveringen går i gang så snart vi er kommet i luften og stewarden kommer for å ta bestillingen.
Menyen på Swiss First Class
Før forretten serveres både en suppe bestående av buljong, sopp og trøffel og en mouse. En kurv med gode rundstykker satt sammen av tre forskjellige grovhetsgrader, hører med.
Vi bestemmer oss for å fortsette med champagne til forretten, som er en platte med laks, krabbe, tørket kjøtt, gresskar mouse, fjærkrebuljong med asiatiske smaker og vaktel gele med pistasje og selleri.
Alt veldig godt men det ble i overkant mange retter for meg.
Til hovedrett velger både reisefølget og jeg kalv med svart trøffelsaus. Det er på tide å prøve en av rødvinene og vi ender på en Chateau Smith Haut Lafitte 2011. Andre alternativer for hovedrett er salbelfisk, kylling og grønnsaks tagine.
Kalven var mør og potetstappen god, men selve retten så litt fargeløs ut.
Mellom hovedrett og dessert tilbyr Swiss et osteutvalg som blir servert fra vogn. Dette velger jeg å stå over men det så absolutt fristende ut.
Til dessert faller valget på Pore belle Helene, som er posjert pære, sjokolademousse og iskrem. Det tilbys dessertviner og portvin.
Reisefølget går for Berry tartlet, med youghurtis, marengs og blåbærsorbet. En avansert og smakfull dessert.
Oppsummert smakte måltidene godt og det var et bra utvalg av viner. Det serveres 4 hvite viner og 4 røde. I tillegg tilbys champagne. Etter middag ble det servert kaffe og Cognac men denne takket vi nei til.
Etter måltidet
Det er fortsatt noen timer igjen av turen og lyset i kabinen senkes. Jeg skifter til pysj og i mens rer stewarden opp sengen med pute, en tynn madrass og dyne. Underholdningssystemet har mange filmer å by på men jeg velger å ta en liten blund.
4 timer senere slås lyset på. I mens jeg tar morgenstellet har stewarden ryddet vekk sengetøyet, og kommer med kaldt flaskevann og en varm klut. Vi er snart klare for å gå ned for landing på Dubai internasjonale lufthavn.
Vi sier takk og på gjensyn til det hyggelige Swiss personalet, og følger strømmen mot passkontrollen. Der blir vi møtt av VIP-service slik at vi får en rask og smidig inngang til Dubai.
Konklusjon – Swiss First Class
Dette var første gang vi fløy Swiss first class. Sammenlignet med business class er det flere ansatte på færre passasjerer og man får selvfølgelig en raskere service og mer personlig opplevelse. Ombord er mat og drikkevarer bedre. På flyplassene får man en bedre lounge opplevelse og VIP-service ved at man slipper køer ved passkontroll, og i mange tilfeller fraktes i bil til/fra gaten.
Spørsmålet er om det er verdt den store prisforskjellen som er mellom Swiss business og Swiss first class.
Vi benyttet oss av Star Alliance 2 for 1 kampanjen, som var på begynnelsen av 2018, og betalte kr. 16 000,- for 2, t/r.
Ordinær pris pr. person på first class på denne ruten er kr. 55 000,- noe som er hinsides hva vi kan og vil betale.
Men en herlig opplevelse var det!
Bosted i Dubai
Da vi kom frem til Dubai skulle vi teste ut to forskjellige hotell-alternativer. Kempinski Mall of Emirates og Burj Al Arab. Det kan du lese mer om her:
12 Comments
Anne Bente · 3. February 2019 at 13:31
Det ser gøy ut å ha prøvd litt luksusliv. Litt annen standard enn vi er vant til som flyr økonomiklassen 🙂
Tina Reiser · 3. February 2019 at 13:35
Så ut som en kjekk opplevelse. Har selv kun fløyet med Business Class tidligere og synes det var fantastisk, men vil gjerne prøve First Class en gang 🙂 Men det er som du skriver “litt” dyrere enn hva jeg ønsker å betale for en flytur, så dere var heldige med den kampanjen.
Rundt Ekvator · 3. February 2019 at 13:42
Det var absolutt bra. Det blir vel slik at reisen er en del opplevelsen/målet. Dubai har jeg vært i tidligere og det var tilfeldigheter som gjorde at det var dit vi fly 🙂
Rundt Ekvator · 3. February 2019 at 13:43
Ja, det var herlig. Men det blir vel første og eneste gangen hvis det ikke kommer noen nye kampanjer 🙂
Metre i reisebloggen urbantoglandlig · 3. February 2019 at 14:40
Ser jo deilig ut da. Artig testing?
Rundt Ekvator · 3. February 2019 at 18:26
Absolutt 🙂 Takk for tilbakemelding 🙂
Desirée travels · 4. February 2019 at 15:16
Det så ut som en morsom opplevelse! Selv har jeg opplevd å bli oppgradert til business én gang, på en tolvtimers tur, og det var også veldig deilig. 🙂 Tror dog ikke jeg hadde betalt over 50.000 for første klasse, altså, men til den prisen dere fikk hørtes det jo overkommelig ut. 😀 Morsomt med mye bilder, og maten hørtes jo kjempeherlig ut.
Rundt Ekvator · 4. February 2019 at 18:55
Ja, det var utrolig herlig og ikke så stor forskjell på business og først class egentlig. Maten var nok hakket bedre og vinene likeså men ellers ikke så stor forskjell. Man skulle nok hatt veldig mye penger for å betalt 50 000,- for first class ja. 🙂
Marianne - Glimt av verden · 4. February 2019 at 22:53
Førsteklasse høres definitivt mye mer komfortabelt ut enn økonomiklasse! Det må ha vært en opplevelse å få testet slik luksus 😀
Rundt Ekvator · 5. February 2019 at 06:15
Ja, det var utrolig herlig 🙂 Men det ble vel første og siste gang hvis jeg ikke kommer over en ny kampanje 🙂
Linn · 9. February 2019 at 11:28
Gøy å lese om livet på første klasse!
Rundt Ekvator · 9. February 2019 at 12:37
Ja, det blir nok lenge til neste tur 🙂